Dat wij Nederlanders aardig wat uurtjes op een fietszadel doorbrengen is geen geheim, maar laat ik je één ding vertellen: fatbiken is een compleet andere ervaring dan je wekelijkse ritje naar de supermarkt. En daarmee wil ik vooral duidelijk maken dat je tijdens je volgende wintertrip de ski’s beter een middagje kan laten staan. Ik ben er namelijk achter gekomen dat fatbiken in de sneeuw een supervette ervaring is! Benieuwd naar waar jij het eerstvolgende wintersportseizoen ook een poging kan wagen? Bij Les Menuires in Les Trois Vallées, een uitgestrekt skigebied in de Franse Alpen, ben je aan het juiste adres.

fatbiken les menuires sneeuw in les menuires tijdens fat biken fatbiken wintersport les menuires

In de winter fatbiken: Wat komt daar allemaal bij kijken?

De naam zegt het al; een fatbike is in principe een soort mountainbike on steroids met extra dikke banden en een hardnekkig profiel dat zich zelfs op spekgladde oppervlakten nog vast kan bijten. Je kunt er overal en in elk seizoen mee fietsen, maar het gaafste is toch wel een afdaling in de sneeuw. Daarbij is je uitrusting ook heel belangrijk. Toen onze deskundige gids Gérard het ‘uniform’ liet zien moest ik toch wel even slikken … of nou ja, twee keer slikken.

Naast je gebruikelijke wintersportkleding en zonnebril (of skibril) heb je een serieuze helm en een half harnas aan: Schouder-, elleboog-, borst- en rugbescherming is allemaal nodig. Ik besloot de outfit in ieder geval aan te doen voor een spectaculaire #girlpower selfie, al begonnen de twijfels nu wel toe te slaan. Gelukkig stuurde Gérard ons zonder poespas met fatbike en al de gondel in, dus heel veel tijd om helder na te denken over hoe ik ook alweer in deze situatie verzeild was geraakt kreeg ik niet.

fatbiken sneeuw les menuires

sneeuw fatbiken les menuires fatbiken sneeuw in les menuires

Glijden, corrigeren en púúr genieten: hoe maak je een afdaling in de sneeuw?

Eenmaal boven aangekomen, nog vroeg in de ochtend, lag het kraakverse Roc’n Bike parcours al smartend op onze bolle banden te wachten. Na een korte uitleg over de route en de remmen (beide handremmen tegelijk inknijpen) en een supersnelle Insta-sessie met de fotogenieke fietsen was het zover. Bij de eerste paar hellingen durfde ik mijn verkrampte vingers amper van de remmen af te halen, dus sneller dan 15 km/u ben ik vast niet gegaan. Maar al spoedig kon ik een brede glimlach en tamelijk gênant giecheltje niet meer onderdrukken; fatbiken in de sneeuw bleek dus supertof te zijn.

Ik kon nauwelijks geloven dat ik doodleuk op mijn fietsje een besneeuwde berg af roetsjte, zo die suffe skiërs en saaie snowboarders voorbij (grapje, die waren nog steeds sneller dan ik). Elke keer dat mijn achterband in de sneeuw wegglipte kreeg ik een flinke adrenalinestoot (lees: minihartaanval), maar de kunst zit ‘m dus juist in het glijden en corrigeren. En geloof het of niet: tijdens de afdaling heb ik geen enkele hap sneeuw gehad, dus dat smaakte zeker naar meer!

Praktische info: dit moet je weten over fatbiken in Les Menuires

Het ‘fatbike seizoen’ in Les Menuires loopt van begin januari tot en met begin april. Elke woensdag, donderdag en vrijdag kun je dan tussen half negen en half elf ’s ochtends bij Gérard terecht. Die geeft je dan je uitrusting en neemt je via de ROC1 gondel mee naar boven. Vervolgens maak je twee keer een afdaling op hetzelfde slingerende parcours van vier kilometer. Meedoen mag vanaf twaalf jaar en de kosten per persoon zijn € 35 (alles inclusief). Houd er wel rekening mee dat de afdaling bij slecht weer soms niet mogelijk is en vergeet niet van te voren te reserveren.

Toch liever wat anders doen dan fatbiken in de sneeuw?

Blijk je toch een nog een grotere bangerd te zijn dan ik? Maak je maar geen zorgen, want je kunt ’s middags altijd nog met een Rock’n Bob slee hetzelfde parcours verkennen. Op zoek naar meer algemene informatie over Les Menuires? Check dan deze website.

→ Bekijk hier al onze Wintersport artikelen

2 reacties

  1. Dio

    wauw! Wat tof. Nog nooit van gehoord, maar lijkt mij serieus vet. Maar is het niet glad? :P Of zeg ik nu iets geks ondanks de banden met profiel?

    Beantwoorden
    • Roselinde

      Hoi Dio! In principe is het parcours natuurlijk best glad als je een helling af gaat (al valt dat zo ‘s ochtends vroeg nog mee), maar de banden hebben inderdaad zo’n goed profiel dat je prima kan remmen en de controle niet verliest!

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.