Reisroute colombia 3 weken

Reisroute Colombia: In 3 weken van stad tot strand

Colombia is de afgelopen jaren enorm in populariteit gestegen wat niet gek is gezien de veelzijdigheid van het land. Van steden en valleien tot aan stranden en bergen, je vindt het er allemaal! In de reisroute die ik hier met jullie deel krijg je een meer dan goede indruk van het land, en heb je ook nog een aantal dagen de tijd om te relaxen op het strand.

Handige vliegtickets voor deze Colombia reisroute

Leuk detail; KLM vliegt de route AMS – BOG en CTG – AMS, dus het is geen toeval dat deze route in Bogota begint en in Cartagena eindigt. Ideaal als je je Colombia reisroute niet wilt eindigen op dezelfde plek als waar je bent gestart!

Reisroute Colombia 3 weken

Start in Bogota

Reisroute Colombia Bogota straatjes Colombia Bogota Reisroute Colombia Bogota uitzichtpunt Colombia Bogota-2 Reisroute Colombia Bogota kerk

Bogota – 3 nachten

Wij verbleven drie nachten in Bogota, naar mijn idee perfect. Zo hadden we niet alleen de tijd om te acclimatiseren na een lange vlucht, maar konden we ook in een relaxed tempo genieten van de highlights.

Van Monserrate naar het oude centrum

Op onze eerste dag hebben we flink wat kilometers gemaakt. We startten met het uitzichtpunt Monserrate dat bovenop een berg ligt en met een kabeltrein te bereiken is (ook te voet en per kabelbaan trouwens). Vanaf meer dan 3000 meter heb je vervolgens een waanzinnig uitzicht over de miljoenenstad. Heel indrukwekkend! Boven heb je ook paar restaurantjes en zelfs een marktje wat het bezoek extra leuk maakt. Daarna zijn wij afgedaald en via de groene boulevard op Carrera 3 richting het oude centrum, oftewel la Candelaria, gelopen. We haalden daar een lokale snack bij één van de verkopers op straat, en doolden – tussen de regenbuien door – vervolgens heerlijk rond in de straten rondom het plein, Plaza Bolivar. Persoonlijk genoot ik daar volop van de geur en het bedrijvige leven op straat (dit historische deel deed mij namelijk enorm aan mijn tijd in Granada in Nicaragua denken). Loop tot slot ook nog even langs de parlementsgebouwen, zeker de moeite waard!

Streetart tour

De volgende dag hebben we gewijd aan een streetart tour, deze zou ik je zeker aanraden! Naast het bewonderen van alle kleurrijke en creatieve creaties is het ook nog eens heel educatief! Zo leer je over de verschillende graffitistijlen, en wordt er uitgelegd waarom graffiti in Colombia als art wordt beschouwd en zo erg met de cultuur is verweven.

Streetart tour in Bogota

Bogota streetart Bogota streetart Bogota streetart

Salento – 3 nachten

Op dag 4 zijn wij met een binnenlandse vlucht richting Pereira gevlogen. Vanaf daar was het nog stukje met de taxi naar Salento. Dit idyllische dorpje ligt te midden van een aantal valleien en heeft een schattig pleintje met een paar leuke terrassen waar vandaan jeeps richting diverse activiteiten vertrekken. Ons oorspronkelijke plan was om hier twee dagen te blijven, maar onder andere het prettige verblijf in Coffee Tree Boutique Hostel zorgde ervoor dat we een dag bijboekten.

Lees meer over Salento: Wandel door de kleurrijke straten en langs de hoogste palmbomen ter wereld

Valle de Cocora

Een absolute must is de Valle de Cocora, een (pittige!) hike van 5-6 uur die je langs de meest bizarre uitzichten brengt. Geen zin in de volledige hike? Loop de route dan in tegengestelde richting. Op ongeveer 1,5 uur lopen kom je langs het mooiste en bekendste uitzichtpunt met de hoogste palmbomen ter wereld (waspalmen). Vanaf daar kun je dezelfde weg terug lopen. Dit deel van de wandeling is ook het makkelijkst begaanbaar (denk aan een breed, redelijk egaal pad). De rest van de route bevat zwaardere stukken, en hiervoor heb je ook echt goede schoenen en proviand nodig, want je komt geen faciliteiten tegen onderweg.

Koffieplantage bezoeken

De volgende dag zijn we naar een koffieplantage gegaan. Super informatief en leuk om te doen, want je mag tussen de bananenbomen en koffieplanten je eigen koffiebonen plukken! Ook hebben we deze dag Salento zelf bekeken.

Salento

Salento bananen koffieplantage Reisroute Colombia Valle de Cocora Salento koffieplantage-2 Reisroute Colombia Valle de Cocora-2 Salento koffieplantage

Medellín – 3 nachten

In verband met een afgesloten weg waren we ook nu genoodzaakt om het vliegtuig te pakken waardoor we met een uur vliegen in de stad Medellin aankwamen. Gezien de geschiedenis van Pablo Escobar heeft Medellín een nogal berucht imago. Echter, in onze dagen daar hebben wij daar niets van gemerkt. Medellín-downtown is een moderne stad. Daarbuiten, tegen de bergwanden op, vind je wel veel sloppenwijken.

Met de kabelbaan omhoog

Op onze eerste dag zijn we ‘s ochtends met de kabelbaan omhoog (over de sloppenwijken heen) gegaan. De stilte die je hier ervaart is onwerkelijk, eveneens als het adembenemende uitzicht. De kleine sloppenhuisjes ‘boven’ vormen een groot contrast met de moderne stad ‘beneden’. Tegen de adviezen in zijn wij wel uitgestapt bij Santo Domingo en hebben we een rondje door de wijk gemaakt. Hier zie je een heel andere kant van de stad. Vervolgens zijn we overgestapt op de laatste kabelbaan omhoog richting Parque Arvi. Dit gebied is toeristisch en veilig, dus hier kun je prima uitstappen en het park verkennen. Persoonlijk vond ik de kabelroute tot Santo Domingo het meest indrukwekkend, dus wanneer je niet de intentie hebt om het park in te gaan, zou ik het laatste (duurdere) deel van de kabelrit overslaan. ’s Middags zijn we ‘downtown’ gegaan waar we door de straten en over de pleinen hebben geslenterd. Plaza Botero, een plein met gekke beeltenissen van dikke dieren en mensen, is bijvoorbeeld leuk om even aan te doen.

Naar een voetbalwedstrijd in Medellin

Aangezien voetbal net zo met de Colombiaanse cultuur verweven is als jeu de boules met de Franse, was het bezoeken van een wedstrijd voor ons een must. Wij hadden het geluk dat de finale van de Superliga gespeeld werd toen wij er waren. Ook als je niet van voetbal houdt, is het bijwonen van een wedstrijd een ware belevenis. De supporters zijn super fanatiek en doen er alles aan om de spelers te supporten: van clubliedjes en keihard meejuichen tot een blaasorkest en vuurwerk aan toe, wij keken onze ogen uit!

Guatape en La Piedra el Peñol

Tot slot wilden wij graag La Piedra el Peñol en Guatapé bezoeken, en dit kan goed vanuit Medellín. Na een busreis van een paar uur kwamen wij aan en begonnen we aan onze klim omhoog. Gaandeweg werd het uitzicht steeds mooier en bovenop is het niet moeilijk om een paar prachtige plaatjes voor op jouw Instagram-account te schieten. Eenmaal beneden pakten wij een tuktuk richting Guatapé en hebben we ons nog enkele uren verwonderd over het meest kleurrijke dorpje ooit. Over Instragram gesproken, hier maak je op elke straathoek wel een picture perfect. Dit leuke, bijzondere dorpje is meer dan het bezoeken waard!

Medellin & Guatape

Colombia Medellin route Colombia Medellin top reisroute Colombia Medellin Colombia reisroute Guatape-3 Colombia reisroute Guatape-4 Colombia reisroute Guatape-2 Colombia reisroute Piedra el penol Colombia reisroute Guatape Reisroute colombia 3 weken

Minca – 2 nachten

Vanaf Medellín namen wij (wéér) een binnenlandse vlucht. Ditmaal naar Santa Martha vanwaar wij de taxi naar Minca namen. 10 zeer actieve dagen en 3 binnenlandse vluchten verder waren wij wel toe aan wat rust. Hier hebben we dan ook niet veel meer gedaan dan het bezoeken van het dorpje en het maken van een korte wandeling. Deze locatie leent zich namelijk perfect voor wat geluier in een hangmat (met goed boek!). Wanneer het donker begon te worden en de lichtjes in de verte opdoemden was het uitzicht over het land richting de kust haast magisch, en kwam ik helemaal tot rust.

Relaxen in Minca

Minca in Colombia tips

Palomino – 3 nachten

Een paar dagen strand op vakantie zijn voor mij altijd zeer welkom. Over de streek rondom het stadje Palomino lazen wij veelbelovende berichten, dus boekten wij een aantal nachten in La Jorará. Dit ligt op ongeveer 10km bij Palomino vandaan vanwaar wij met de bus vanuit Santha Marta naartoe gingen. Qua verblijf staat dit landhuis hoog op mijn aanbevelingslijstje, want wat heerste hier een prettige vibe. Denk aan houten verblijven op enkele meters hoogte met een groot terrasdek voorzien van hangmatten. Ideaal om je boekje te lezen of simpelweg te luisteren naar alle geluiden vanuit de natuur. Ook zijn de medewerkers fantastisch (tijdens het inchecken krijg je al een kokosnoot voorgeschoteld) en was het eten top (het beste van de hele vakantie). Het landhuis ligt op een flink stuk grond voorzien van eigen toegang tot het strand, drie natuurlijke meertjes en een vet uitzichtpunt waar je via een korte hike (ook op eigen terrein) naartoe loopt. Leuk detail; de eigenaren bezitten vier Ridgebacks en deze vinden het maar wat gezellig om jou te vergezellen tijdens deze activiteiten. Je begrijpt, wij zijn deze dagen eigenlijk niet van deze plek vandaan gekomen! Palomino hebben we dus nooit gezien… Ohja, we zijn één middag gaan ‘tuben’, een ervaring waarbij je eerst een stuk stroomopwaarts langs de rivier loopt om je vervolgens al dobberend in een autoband over het water weer te laten afzakken. Onderweg luister je naar alle geluiden vanuit de bossen en speur je de bomen af opzoek naar apen die je al van verre hoort. Genieten!

Must op je reisroute voor Colombia: Palomino

Colombia Palomino-2 Reisroute Colombia Palomino strand Colombia Palomino Reisroute Colombia Palomino strand-2 Reisroute Colombia Palomino strand uitzichtpunt

Rosario Islands – 3 nachten

Om het Caraïbische gevoel te ervaren besloten we een aantal nachten naar de Rosario Islands te gaan. Vanuit Palomino best een hele onderneming omdat je flink wat uren in de bus richting Cartagena moet doorbrengen, om daar vervolgens te overnachten, en pas de volgende ochtend vroeg de boot naar de eilanden kunt pakken. We wilden hier graag een wat luxer verblijf boeken, maar dit bleek lastig te vinden. Misschien kwam het ook daardoor, maar persoonlijk vond ik drie nachten op de Rosario’s te lang. Ik wil het niet downgraden want er zijn prachtige plekjes, maar er is simpelweg niet zoveel te doen. De zee is blauw, de snorkeltour was leuk, er zijn een paar mooie strandjes, maar verder zit je veel op je accommodatie. Er zijn bijvoorbeeld geen winkeltjes of restaurantjes waardoor je elke avond genoodzaakt bent op je resort te eten. Wanneer ik deze reis opnieuw zou maken zou dit dan ook de enige wijziging zijn die ik zou maken: een nacht minder op de Rosario’s en een nacht meer in Cartagena.

Ultiem relaxen tijdens je Colombia reisroute op de Rosario Island

Colombia 3 weken Rosario Islands Colombia 3 weken Rosario Islands Reisroute Colombia Rosario Islands-2

Cartagena – 2 nachten

Ach ach, and then last but not least… Cartagena! Wij waren hier helaas maar twee nachten; één nacht voor de Rosario’s en één nacht daarna (omdat de boot hier vertrekt en aankomt), en dat was best jammer, want ik vond het hier fantastisch! Denk aan een kleurrijk stadje vol koloniale invloeden waar nog met paard en wagen door de straten gereden wordt. Cartagena is knus, vol historie, vol vertier en oké, bloedheet. Dat dan weer wel. In anderhalve dag is het natuurlijk onmogelijk de stad goed te bekijken maar al wandelend over de stadsmuren en langs de highlights krijg je toch al een behoorlijke indruk. Bezoek ook zeker Castillo San Felipe de Barajas, net buiten het centrum. Niet alleen geeft het fort je een mooi uitzicht over de stad, ook leer je er meer over de koloniale geschiedenis.

Duik ook ‘s avonds Cartagena in

’s Avonds heerst er één en al gezelligheid in het historische deel. De zwoele avonden zijn bij uitstek geschikt om neer te strijken op een terras en te genieten van het bruisende straatleven. Denk aan live muziek en voorbijtrekkende straatartiesten die voor een gezellige sfeer zorgen. Ook zijn er veel hippe barretjes om je tot in de late uurtjes te vermaken. Ondanks de hitte zou ik in de toekomst zeker nog eens terug gaan om deze stad beter te leren kennen. Dus ook al ben je van plan om Bogota en Medellín te bezoeken, sla Cartagena niet over!

Cartagena, een van de leukste steden

Reisroute Colombia Cartagena-3 Colombia 21 weken Cartagena

Wil je deze reisroute Colombia ook doen in 3 weken? Zo plan je dat!

Hieronder kun je nog eens deze route van 3 weken op de kaart van Colombia bekijken: