Chalkidiki: Ultiem relaxen op Griekse schiereilanden

Aan het eind van onze interrail trip door Europa kwamen we aan in de tweede stad van Griekenland: Thessaloniki. Na een maand alleen maar met de trein reizen en afhankelijk zijn van verschillende dienstregelingen, hadden we zin om weer letterlijk zelf het stuur in handen te hebben. Oftewel: tijd voor een roadtrip! Ik vind de trein een hele fijne manier van reizen. Je stapt in, je laat je door het landschap rijden, je kunt onderweg andere dingen doen en je stapt ontspannen uit op je eindbestemming. Maar na zo’n periode van veel met de trein te hebben gereisd, is het dan ook wel weer echt lekker om zelf auto te kunnen rijden.

Van Thessaloniki met de auto naar Chalkidiki

Na twee dagen Thessaloniki, met heerlijk Grieks eten en struinen door het centrum en over de boulevard, stonden we in een boekhandel de Lonely Planet van Griekenland te bestuderen. We lazen over het schiereiland Chalkidiki, ten zuidoosten van Thessaloniki. Stiekem maakten we met een telefoon foto’s van de pagina’s over deze plek. Beetje budgetverspilling om een heel boek aan te schaffen voor vier pagina’s, vonden we. Wel kochten we vast de Lonely Planet van onze volgende bestemming, Sri Lanka, zodat we zonder schuldgevoel de winkel konden uitlopen. Chalkidiki, here we come! Op de kaart ziet het eruit als een soort hark met drie vingers (de eilanden Kassandra, Sithonia en Athos) die ieder met een klein strookje land aan het vasteland van Griekenland vast zitten. Dus gemakkelijk met eigen vervoer te bereiken en op slechts 1,5 uur rijden van Thessaloniki. Bijzonder: het derde eiland Athos is voor een groot deel afgeschermd gebied dat dient als kloostergemeenschap voor monniken en is absoluut verboden gebied voor vrouwen.

Chalkidiki Griekenland schiereiland

Met onze huurauto op pad

Online boekten we een huurauto bij Europcar voor 109 euro voor 4 dagen. Gezien ons budget wel het goedkoopste model, een Fiat Panda of iets vergelijkbaars. Op de ochtend dat we de auto gingen ophalen, stond ons echter een leuke verrassing te wachten. Het kleine autoverhuurpunt in het centrum van de stad had er nog slechts één staan: een Fiat 500 cabrio! Nou vind ik de Fiat 500 sowieso al een leuk autootje, maar om dan ook nog met een cabrio richting een Grieks schiereiland te kunnen rijden, zorgde ervoor dat dit avontuur nu al niet meer stuk kon. Na de administratieve afhandeling konden we vertrekken. Eerst door het drukke Griekse stadsverkeer, maar snel daarna zaten we op een prima snelweg richting het zuiden. Hoe dichter we in de buurt kwamen van het schiereiland, hoe rustiger het werd op de weg. In de zomer schijnt Chalkidiki een populaire vakantiebestemming te zijn, met name bij de Grieken zelf. Wij waren er eind september/begin oktober en het seizoen was al zo goed als afgelopen. Maar een beetje rust was na een intensieve maand treinen door Europa eigenlijk precies wat we nodig hadden.

Chalkidiki Griekenlandzee Chalkidiki griekenland

kust Chalkidiki griekenland

Kassandra, onze eerste stop op Chalkidiki

Het hebben van een auto geeft je veel vrijheid en de mogelijkheid om op plekken te komen waar je met het openbaar vervoer veel lastiger komt. Dit voordeel wilden we dan ook zeker benutten. Op het eerste eiland Kassandra hadden we onze pijlen gericht op accommodatie Kopana Resort. Gelegen aan de oostkant van het eiland, net wat verder afgelegen van de hoofdweg waar alle dorpjes aan liggen, klonk dit als een fijne idyllische plek. Eenmaal daar aangekomen bleek dit ook zeker zo te zijn. De kleurrijke appartementen van dit resort lagen verspreid over een heuvelachtig gebied met olijf- en sinaasappelbomen. Wat hoger gelegen, gaf het prachtig uitzicht over de zee. We hadden nog niets geboekt en gezien de rustige periode en het feit dat er veel leeg stond, lukte het ons een goeie deal te sluiten voor twee nachten.

Verlaten strandjes

De volgende dag verkenden we de omgeving. Het was in de ochtend nog aardig bewolkt en grijs maar wellicht zou het in de middag opknappen. Al rijdend over de hoofdweg van het eiland, sloegen we een willekeurig weggetje in naar een strand. We kwamen uit op een stil strand met een verlaten beachbar, waar de ligbedjes in stapels naast elkaar stonden en de parasols opgevouwen op het zand lagen. De gebruinde zonnebadende mensen, hippe loungemuziek en kleurrijke cocktails moesten we er maar even bij denken. Het strand lag nu ook vol met aangespoeld zeewier, wat in het hoogseizoen ongetwijfeld dagelijks wordt opgeruimd om het strand zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Al wandelend en uitkijkend over zee kwamen we slechts één ander gezin tegen.

De thermale baden van Chalkidiki

Na de lunch besloten we naar de thermale baden te rijden, waar we in onze gekopieerde informatie over hadden gelezen. Ook de eigenaar van onze accommodatie had ons deze plek al aanbevolen. Aangekomen bij Thermal Spa Agia Paraskevi werden we hartelijk ontvangen en legde een vriendelijke mevrouw ons het idee achter de baden uit. Vanuit de diepte van de aarde komt op deze plek geneeskrachtig water naar boven. Door de unieke samenstelling van mineralen en chemische elementen die heilzame eigenschappen bevatten, zou het lichaam en geest doen verjongen. Uiteraard wel met de bekende naar rotte eieren stinkende zwavellucht. Dat laatste zei ze er niet zo bij, maar dat roken we al toen we de parkeerplaats op reden. Nou, dat willen we wel proberen!

Relaxen met een over de top uitzicht op de Egeïsche Zee

De geur was heftig, maar dat went na een tijdje wel. Het water was heerlijk warm. Naast het grotere binnenbad, is er buiten nog een kleiner bad met daarbij een groot terras. Dit is ook waar we uiteindelijk het meeste gebruik van hebben gemaakt, niet van de baden maar van de ligbedjes. Ondertussen was de zon namelijk doorgebroken en vanaf het terras werd goed duidelijk op wat voor prachtige plek dit complex zich bevind: hoog bovenop een groen begroeide klif met eindeloos uitzicht over het strakblauwe water van de Egeïsche Zee. Dit moet een van de mooiste plek zijn waar ik ooit op een ligbedje lag. Door het grijze weer van die ochtend waren we echter niet goed voorbereid op de sterke zonnekracht. Gelukkig wilde het gebruinde Britse stel op de ligbedjes naast ons hun fles zonnebrand wel met ons delen. Nog nastinkend van de zwavel, maar heerlijk ontspannen, rijden we eind van de middag weer terug naar ons huisje.

thremale baden Chalkidiki griekenland

Griekenland schiereiland Chalkidiki Chalkidiki vakantie griekenland

Stop nummer twee: Vourvourou

Voor de twee nachten daarna hadden we een mooie accommodatie gevonden op de middelvinger van het schiereiland in het plaatsje Vourvourou, Vila Angela. Een fijn appartement in een grote villa met dito tuin, vriendelijke eigenaren die zelf in het onderste deel van de villa wonen en een gezellig beestenboel met honden, katten en vogels. De vrouw van de eigenaar was zelfs zo lief om onze vuile kleren voor ons te wassen. Het appartement bestond uit twee verdiepingen, met een karakteristieke wenteltrap middenin de woonkamer, waarmee je boven bij de slaapkamers en badkamer uitkwam. Op beide verdiepingen zat een balkon met vanaf de ene uitzicht op zee en vanaf de andere uitzicht op de bergen. Een heerlijke plek om te zitten, eten en van het uitzicht te genieten.

Het cirkelvormige Karidi Beach

Ook in dit plaatsje was het duidelijk dat het seizoen op zijn eind liep. Weinig mensen, een groot aantal restaurants en accommodaties was al dicht en het strand hadden we grotendeels voor onszelf. Maar wel een prachtig gestrand! Karidi Beach, gelegen in een halve cirkelvormige baai, met veel bomen dicht aan de waterkant. Een combinatie die ik ook niet snel zou verwachten: bomen aan zee. Een heerlijke plek om lekker te zwemmen, of om op de platte rotsen te chillen met een boek en een muziekje. Jammer dat ik hier nu niet op ontdekkingstocht kan in een kayak, wat in het hoogseizoen een van de vele mogelijke watersport activiteiten is. Ik weet niet waarom, maar hier zie ik mezelf nog wel een keer terugkomen. Ben benieuwd hoe het hier is wanneer er net wat meer bedrijvigheid is en er meer mensen zijn. Voor nu was dit in ieder geval de perfecte plek om een paar dagen bij te komen van onze 30 dagen interrail trip en op te laden voor het volgende deel van ons avontuur.

Chalkidiki uitzicht

Wil jij ook op vakantie naar Chalkidiki?