Bolaven Plateau Laos watervallen
Pieter & Karien

4 dagen scooteren over het Bolaven Plateau in Zuid Laos

Vanuit de hoofdstad Vientiane vliegen we naar Paksé in het Zuiden van Laos. Deze plaats ligt dicht bij het Bolaven Plateau, een gebied dat wat verhoogd ligt en bekend staat om de vele watervallen, koffieplantages en kleine Laotiaanse dorpjes. Je schijnt het goed per scooter te kunnen verkennen en nadat we dat te weten zijn gekomen, besluiten we al gauw dat dat ook ons plan wordt! Niets geeft bovendien een meer vrij gevoel dan samen op een scooter een fantastisch gebied door te crossen, de wind door je haren, stoppen waar je maar wilt en simpelweg lekker scheuren door het landschap.

Een scooter vinden voor ons avontuur over het Bolaven Plateau

Na hier en daar wat te hebben rond gevraagd over waar we het beste een goede scooter kunnen vinden en na wat tips van een Vlaams meisje uit ons guesthouse, huren we een scooter bij Lao Go Car and Motorbike Rental. Onze grote backpacks kunnen we achterlaten in het kantoortje van de scooter verhuurder, dus we kunnen gemakkelijk met z’n tweeën op een scooter én het scheelt ook nog eens wat kilo’s mee zeulen!

De route van de little en big loop over het Bolaven Plateau

We krijgen vervolgens een kopietje van een soort handgetekende kaart en daar staan de route van de little en big loop op. Ook staan er een heleboel watervallen, wat coffee stops en accommodaties op. Ideaal en waarschijnlijk genoeg om de weg te kunnen vinden de komende tijd! We huren de scooter voor 4 dagen en onze verhuurder verzekerd ons dat het binnen deze tijd te doen moet zijn om de hele big loop te rijden. Het is uiteindelijk nog even goochelen met de volgepropte day-packs die we wel willen meenemen. En als Pieter eentje voorop draagt en ik een rugzak achterop doe, zijn we klaar om te gaan!

scooter bolaven plateau zuid laos

Bolaven Plateau pakse scooter Scooter Bolaven Plateau Laos Bolaven Plateau wegen scooter

scooter huren laos bolaven

De eerste rit vanaf Paksé

We rijden via de hoofdweg Paksé uit en komen al redelijk snel in landelijk gebied. Rustige weggetjes, houten huisjes op palen langs de weg, spelende en zwaaiende kinderen, loslopende kippen en groene heuvels. Ik kijk achterop mijn ogen uit en blijf maar foto’s maken. Al blijft dat wanneer je in beweging bent, altijd wel lastig. We maken een eerste stop bij een koffieplantage, waar ook een café/restaurant/homestay bij zit. Hier drinken we even wat, maar zijn er ook snel weer weg. De hele parkeerplaats staat vol met scooters en er zitten alleen maar backpackers, iets te ‘touristtrap’-achtig voor onze smaak. Snel weer verder en later op de middag drinken we een colaatje bij een Laotiaans vrouwtje met een kiosk-achtig winkeltje langs de weg. Met handen en voeten vragen we of ze ook een toilet heeft en die heeft ze gelukkig!

Bolaven Plateau Laos watervallen

Tad Lo waterval

Eind van de middag bezoeken we de eerste waterval van deze tocht, Tad Lo, dichtbij het plaatsje van onze eerste overnachting. We parkeren de scooter, wandelen een klein stukje langs het water, moeten vervolgens klauteren over wat grote stenen en rotsblokken, maar daarna staan we pal tegenover een grote brede waterval. Watervallen hebben voor mij altijd iets magisch. Ik vraag me altijd af waar het water vandaan komt en of het nooit op raakt. Het is vaak een oorverdovend en krachtig natuurgeweld, maar tegelijkertijd gaat er ook iets rustigs vanuit. De constante stroom van blauw water wat allemaal zo vanzelf en natuurlijk naar beneden stroomt, vanzelf zijn weg vindt. Ik kan er uren naar kijken. Nadat we hier een tijdje hebben vertoefd, gaan we richting het dorpje op zoek naar een accommodatie. In het kleine dorp kiezen we een van de achterste guest houses met leuke houten bungalowtjes die uitkijken op de rivier en een lage waterval. We spelen yahtzee in een van de restaurantjes en gaan op tijd naar bed. Een hele dag scooteren maakt slaperig!

Bolaven plateau laos wind weer Tempels Bolaven Plateau Laos Waterval bolaven plateau laos

Dag 2: We wandelen boven watervallen en kamperen bij het water

De volgende dag gaan we verder op de route van het getekende kaartje. Niet ver rijden van de plek waar we hebben overnacht, kunnen we bovenop een waterval staan. De waterval zelf staat aardig droog, dus veel water valt er (gelukkig) niet naar beneden. Hierdoor is het plateau ook goed bewandelbaar en kunnen we gewoon lopen in de rivierbedding waar normaal het water doorheen stroomt. Het zal wel komen doordat we een stukje hoger staan en op de rand van het plateau verder geen bescherming hebben van bomen, want het waait er keihard! Niet te dicht bij de rand komen dus. Vanaf het plateau hebben we prachtig uitzicht over het groene heuvelachtige gebied dat voor ons ligt. Recht beneden ons zien we het stroompje van het water dat naar beneden valt, zich een weg kronkelend door het landschap. Wat stroomopwaarts naast de rivierbedding vinden we nog een soort altaartje met een aantal Boeddha beelden naast elkaar. Mooie vredige plek is dit.

Kamperen in Laos

De rest van de dag zijn we onderweg. We hebben ons pijlen gericht op een van de weinige accommodaties die nog een heel stuk verder op de route ligt (P&S Garden). Eind van de middag komen we hier aan en het lijkt alsof we de enige zijn. De vriendelijke eigenaar heet ons (samen met mijn schattige hondjes) welkom en laat ons de budget accommodatie zien die hij in de aanbieding heeft: tentjes! Ik had niet verwacht te kamperen in Laos, dus dat lijkt me wel wat. Aangezien je altijd wat krap ligt in een tent en ik wel een goede nachtrust kan gebruiken, besluiten Pieter en ik allebei een eigen tentje te nemen. De tentjes staan verspreid over een aantal houten platforms, waar vanaf je een mooi uitzicht hebt over de omgeving. Een dunne matras, een aantal dekens en een kussen liggen voor ons klaar in de tent.

Afkoelen in het water

Tijd om even het complex en de omgeving te verkennen. Aan de andere kant van het complex ligt het restaurant. Vanaf daar loopt er een houten boardwalk door een stukje bos, waarna we bij het water en een klein watervalletje uitkomen. Heerlijk om even een duik in te nemen na een hele dag rijden en je moet natuurlijk even schommelen op de zelfgemaakt schommel die aan een van de bomen hangt!

Laotiaanse lekkernijen en chillen bij het kampvuur

We eten de avond heerlijk in het garden restaurant van de accommodatie. Op een menukaartje kunnen we aangeven wat we allemaal willen bestellen en enige tijd later staat onze tafel vol met verschillende Laotiaanse lekkernijen. Inmiddels is er ook nog een Duits stel gearriveerd, waar we later op de avond samen mee rond een kampvuur zitten. Echt het kampeer gevoel! Het is altijd al vroeg donker in Laos, om een uur of 18:00 al en doordat het dan ook niet lang schemert lijkt het bijna alsof ineens alle lichten uitgaan. Het gevolg? Dat ik zo’n 3 uur later al wel zin krijg om naar bed te gaan, we kruipen dus lekker op tijd onze tentjes in. Het is niet de meest dikke matras waar ik die nacht op lig, maar dat hoort natuurlijk ook wel bij kamperen. Met de rustgevende geluiden van de rivier en krekels val ik uiteindelijk in slaap.

dorpje bolaven plateau Huizen laos bolaven plateau Kamperen op het bolaven plateau Kamperen laos bolaven

Dag drie op het Bolaven Plateau

Dag 3 van onze scootertocht is aangebroken. Vanaf P&S Garden rijden we verder op de route die ons kaartje aangeeft. Er staat op dit stuk van de kaart maar één weg aangegeven, dus die volgen we dan maar. Het is weer een prachtige dag, waarbij het blauw van de lucht, het groen van alle bomen en planten, en het roodbruin van de wegen waar we overheen rijden mooi bij elkaar afsteken. Regelmatig komen we onderweg de aanduiding voor een waterval (‘Tad’) tegen. Vaak is het dan een slingerend zijweggetje die we nemen vanaf de hoofdweg, die ons lijdt naar de plek van de waterval. Leuk om zo op ontdekkingstocht te zijn, telkens weer in afwachting van wat we nu weer gaan zien.

Een avontuurlijke hike langs meerdere Tad’s!

Na een tijdje rijden nemen we een afslag naar een plek waar meerdere watervallen zijn, Tad Tayicseua. Ook zit er een restaurant en accommodatie bij. Wij zijn niet van plan om hier al te stoppen voor de overnachting, maar we willen zeker wel even rondkijken. In de nabije omgeving zijn 7 verschillende watervallen die je allemaal te voet kunt bereiken. Vanaf de accommodatie loop je de jungle in en staat met bordjes aangegeven waar de verschillende watervallen (de Tad’s) zich bevinden. Het is een avontuurlijk pad, dat afwisselend flink kan stijgen en dan weer dalen. Na een stukje gelopen te hebben en de eerste, wat minder grote waterval te hebben gezien, komen we onderaan bij een redelijk grote recht naar beneden vallende waterval uit. Het pad ernaar toe is glibberig door het spattende water en de begroeiing waar we ons een weg doorheen moeten waden is weelderig. We komen ineens uit in een open stuk, waar de waterval vanaf de zijkant naar beneden valt en een paradijselijk stuk natuur is ontstaan. Wat een prachtige plek! Ik heb nog nooit planten in zo’n felle groene kleur gezien. Daartussen staan knalpaarse bloemen en door de combinatie van spattend water en zon zijn er meerdere regenbogen zichtbaar. Dit alles samen geeft een prachtige kleurencombinatie. Het lijkt wel nep, zo mooi is het! Lekker ook om het gespetter van het vallende water op je gezicht te voelen, dat zorgt voor de nodige verkoeling na de pittige hike.

Een van de mooiste droge rivieren die je ooit zult zien

We lopen weer terug naar het pad en verder de jungle in. Na een flinke afdaling komen we uit bij een breed stromende rivier, met aan weerszijden het groen van de jungle. Het zal wel het droge seizoen zijn, want de rivier kun je gewoon inlopen over de grote stukken steen die her en der droog liggen. Weer zo’n mooie plek, waar we ook nog helemaal alleen zijn. Altijd bijzonder als je van die mooie verrassende plekjes ontdekt waar verder dan niemand is. Alsof je de eerste bent die hier komt! Ik loop wat rond en ga lekker met m’n voeten in het heldere koude water. Pieter heeft ondertussen een kolonie groen/zwarte vlinders ontdekt die in een groepje allemaal bij elkaar fladderen. Even later komen er nog wat Laotiaanse vissers langs. Ik zou hier wel de hele dag kunnen blijven, maar we moeten verder willen we voor het donker aankomen op onze volgende overnachtingsplek. We lopen terug door de jungle en eten nog wat bij het restaurant wat bij de accommodatie hoort. Wanneer we met een gevulde maag weer weg gaan, komen we het Duitse stel van de dag ervoor tegen. Die hebben het vandaag wat rustiger aan gedaan en overnachten wel op deze plek.

Overnachten bij Paksong

Wij rijden weer verder en komen begin van de avond aan in Paksong. Een plaats die voor mijn gevoel alleen bestaat uit de doorgaande weg die er recht doorheen loopt, met aan weerszijden winkels, benzinestations en restaurants. Iets van de hoofdweg af vinden we een betaalbare kamer voor de nacht. We zitten inmiddels duidelijk wat hoger, want het is flink afgekoeld nu de zon onder is. Eerst maar even warm douchen om weer op te warmen en de roodbruine laag van ons af te spoelen, van het opstuivende zand en stof van de wegen. Daarna gaan we op zoek naar iets te eten. Het is inmiddels pikkedonker geworden en straatlantaarns hebben ze hier niet. Met onze telefoons schijnen we voor ons, zodat we niet onze enkels verzwikken in een van de kuilen in de weg. Zo lopen we terug naar de hoofdweg en vinden daar een restaurant. Het is meer een grote eethal, één grote ruimte die aan de straatkant helemaal open is, met achterin grote aquariums waar vissen en kreeften in zwemmen. Grote groepen mensen en families zitten er te eten en er hangt een gezellige sfeer. We bestellen wat bordjes eten en blijven hier een tijdje zitten, lekker een beetje om ons heen kijken.

regenboog waterval rivieren in bolaven vlinders laos tad bolaven plateau watervallen watervallen bolaven plateau laos tads

Het einde van ons rondje Bolaven Plateau komt dichterbij

De laatste dag alweer van ons scooteravontuur! We komen weer dichter in de buurt van ons startpunt Paksé. Toen we vertrokken werd ons verteld dat hier ook weer een paar mooie watervallen te bezoeken zijn, dus we beginnen deze dag bij Tad Yuang. Een wat groter toeristischer geheel, met veel souvenirwinkeltjes, eetkioskjes en busladingen toeristen. Geen avontuurlijk pad door de jungle, maar een mooi aangelegd goed begaanbaar wandelpad en een houten uitkijkplatform bij de waterval. De waterval is er niet minder mooi om, maar het voelt wel wat minder avontuurlijk als het je zo makkelijk wordt gemaakt. We struinen wat rond en lopen in het park tegen een broodkiosk aan, met zoals ze het zelf aangeven, echte Franse baguettes. Na al die maaltijden met rijst en noodles hebben we wel weer eens zin in brood. Omgerekend kosten ze 4 euro, belachelijk duur natuurlijk voor waar we zijn, maar we hebben er zin in. Grote miskoop! Het brood is droog, hard en niet doorheen te komen. Misschien wel typerend voor deze plek. Zoveel heisa om mooi simpel natuurschoon heen gemaakt, dat al die opsmuk er omheen alleen maar kan tegenvallen. Snel maar weer door!

Van de Tad Yuang waterval naar Tad Fane

We rijden weer een stukje en parkeren onze scooter vervolgens bij Tad Fane. Aan de winkeltjes en aantal geparkeerde scooters, auto’s en bussen te zien, is dit ook weer een waterval met flink wat heisa er omheen. Toch maar even kijken. We lopen eerst weer een stuk over een mooi aangelegd pad, langs accommodaties die kant op. Informatiecentrum hier, zipline daar. Yep, lekker toeristisch. Ik krijg al bijna een beetje een pretpark gevoel. We komen weer uit op een uitkijkplatform, waar we uitzicht hebben op de hoogste watervallen van Laos. Twee stuks naast elkaar die 120 meter naar beneden vallen. Het ziet er mooi uit, maar doordat je er op zo’n afstand vanaf staat, blijft het bij kijken, en kunnen we de waterval niet echt beleven. Vanaf een soort van panorama terras kun je met een zipline zweven over de vallei waar je op uitkijkt. Ook loopt er een gedomesticeerd aapje rond die weet hoe hij de bezoekers moet vermaken en fotogenieke gezichtjes trekt. Al deze opsmuk leidt mij teveel af van waar het eigenlijk om gaat. We lopen weer terug naar onze scooter en gaan op zoek naar een waterval die we kunnen beleven, we hebben zin om te zwemmen!

Op zoek naar een afgelegen Tad rondom Pakse

Inmiddels weten we dat de rustigere watervallen, die minder zijn aangekleed door toeristische opsmuk, wat verder van de hoofdweg af liggen. We rijden de hoofdweg richting Paksé weer wat verder af en houden onze ogen open voor zijweggetjes met bordjes die een ‘Tad’ vermelden. Na een stukje rijden zien we zo’n afslag. Het is een moeilijk begaanbare weg, met een ontzettend ongelijk wegdek, veel kuilen en een hoop gehobbel. Uiteindelijk komen we uit op een grasveld met een paar geparkeerde scooters en een klein eettentje. Vanaf hier loopt een pad richting de waterval Tad Champi. We moeten wat klimmen en klauteren (Yes! Dit zochten we!), glibberen over een smal paadje en over een gammel bruggetje, maar dan staan we voor een mooie waterval die uitkomt in een klein meertje. Hier kunnen we prima zwemmen! Slechts één andere jongen is er, die kan mooi even een foto van ons maken terwijl wij naar de waterval zwemmen en er uiteindelijk onder staan. Wat een herrie maakt zo’n ding! En wat een kracht als je het water zo op je neer laat slaan.

Watervallen zuid laos bolaven apen laos reusachtige waterval tad laos bolaven zwemmen watervallen laos

Bolaven Plateau, hier vind je misschien wel de mooiste watervallen van Laos

Na al die watervallen die we de afgelopen 4 dagen gezien hebben, is de Tad Champi een mooie om de reeks mee af te sluiten. Bij sommige watervallen was het druk, bij andere was het heerlijk rustig. Sommigen waren groot, andere een stuk kleiner. Sommigen waren makkelijk te vinden, voor anderen moesten we wat meer moeite doen. Sommigen waren avontuurlijk, anderen makkelijk begaanbaar. Maar allemaal waren ze stuk voor stuk de moeite waard en kon ik me elke keer weer verwonderen over hoe dit ooit in de loop van de tijd door de natuur is ontstaan. Vol van indrukken van dit 4-daagse avontuur en al dit natuurschoon scooteren we terug naar Paksé!

De watervallen die wij hebben bezocht op het Bolaven Plateau

Je komt onderweg genoeg bordjes tegen waarop watervallen staan aangegeven, maar hieronder vind je een lijstje van welke wij onder andere hebben bezocht:

• Tad Lo
  • Tad Tayicseua
  • Tad Yuang
  • Tad Fane
  • Tad Champi

Ook 4 dagen scooteren in Zuid Laos? Zo regel je dat:

Lijkt het je tof om dit ook mee te maken in Laos? Hier moet je op letten:

• Vlieg vanuit de hoofdstad Vientiane naar Paksé in het Zuiden van Laos
  • Huur een scooter in Pakse bij bijvoorbeeld Lao Go Car and Motorbike Rental
  • Zorg dat je een daypack / kleine rugzak hebt, zodat je niet je hele grote backpack hoeft mee te slepen
  • Vraag bij de verhuurder om een kaartje van de omgeving, zo weet je de route en weg te vinden!
  • Neem ruim 4 dagen de tijd voor de big loop over het Bolaven Plateau
  • Pin voor de zekerheid genoeg cash geld, zodat je zeker rond kunt komen de komende 4 dagen