Wat is een Fitbit dan? Zodra we er één om hadden en vertelde dat ons horloge een fitbit is, kregen we die vraag ineens heel vaak te horen. Wat is een Fitbit? En is het echt zo handig? Wij vertellen je heel graag over onze bevindingen en waarom we het zo chill vinden om zo’n activity tracker om te hebben op reis!

Wat is een Fitbit?

Er zijn tegenwoordig verschillende soorten Fitbits. Zo hebben wij zelf een van de nieuwere modellen, de Fitbit Versa Lite, maar daarnaast bestaat ook de Ionic, Charge 3, Inspire Family en Fitbit Ace. Het zijn eigenlijk allemaal wearables en activity trackers. Een wearable is een product dat je draagt en waarin technologie ofwel een computer-onderdeel een rol speelt. Het is dus een digitaal product dat je draagt. En met een activity tracker wordt bedoelt dat het een product is dat je activiteit meet, denk daarbij aan: Hoeveel beweeg je? Hoe hoog is je hartslag? Hoeveel calorieën heb je verbrand? Hoe goed heb je geslapen? Dat soort dingen kan een activity tracker meten.

Fitbit: Een horloge dat je activiteit meet en helpt om je gezondheid te verbeteren

Naast dat een Fitbit een wearable en activity tracker is, is het een horloge dat je om je pols draagt. Meestal is dit horloge ook gekoppeld met een app op je smartphone, zodat de gegevens die je horloge meet ook daarin terug te zien zijn en je de data beter kan analyseren. Het horloge meet dus je activiteit, maar afhankelijk van het type kan het je ook signalen geven om meer te gaan bewegen. Zo krijgen wij vaak 10 minuten voor het volgende uur een trilsignaal als we dat uur niet 250 stappen hebben gezien. Er zitten echt tal van functies op en grote kans dat je sommige in de eerste weken niet eens gebruikt. Functies die op onze Versa Lite zitten, zijn bijvoorbeeld:

  • Hartslag: Dit meet het ritme van je hart, interessant om te zien hoe je hartslag veranderd als je meer beweegt
  • Stappenteller: Hoeveel stappen zet je op een dag
  • Calorieënteller: Hoeveel calorieën heb je verband
  • Water drinken: Je kan invoeren hoeveel water je hebt gedronken
  • Slaappatroon: Meet hoe je hebt geslapen
  • Horloge: Je kan de tijd zien, je kan op de Versa Lite verschillende klokken installeren
  • Muziek: Met de Versa Lite kun je een muziek-app (Spotifiy bijvoorbeeld) bedienen op je smartphone
  • Relax oefenigen: Je kan rustige oefingen doen
  • Trainingen: Er zijn bepaalde trainingen die je aan kan zetten
  • Coaching: Bepaalde coaching-sessies kun je doen via de Versa Lite app
  • Afstandsmeter: In combinatie met Strava kun je je route meten, maar je kan ook gewoon de afstand meten
  • Gezondheidstracker voor vrouwen: Wanneer is je menstruatie en wanneer ovuleer je, dit kun je ook meten
  • Zwemmen: Ons horloge (Versa Lite) is waterdicht, dus je kan er ook mee zwemmen en douchen

Ziet elk model er hetzelfde uit?

Nope, er zijn verschillende modellen. Zo heeft die van ons een vierkant klokje dat redelijk groot is, maar je hebt ook smallere bandjes die veel minder opvallen en meer op een armband lijken dan op een horloge. Ook kun je verschillende kleuren klokken kiezen en ook diverse bandjes.

Door wie wordt een Fitbit gedragen?

Meestal zie je dat sporters zo’n horloge dragen, maar ook steeds meer mensen dragen het gewoon, omdat ze bijvoorbeeld willen werken aan hun gezondheid. Sporters vinden het vaak handig omdat hun hartslag wordt gemeten en als je de Fitbit koppelt met de Strava app, kun je bijvoorbeeld ook je wielrenroute of hardlooproute tracken met de Fitbit. Ook ouderen zul je vaker zien met zo’n hip horloge, als je bijvoorbeeld last van je hart hebt, kan het fijn zijn dat je precies op je horloge kunt zien hoe hoog of laag je hartslag is.

Wat is een Fitbit? Dit is de Fitbit Versa Lite:

Wat is een fitbit

Wat is een Fitbit 10.000 stappen challenge?

Als wij aan het schrijven zijn voor deze blog dan zitten we vaak een hele dag op onze stoel en bewegen we super weinig. Zo’n activity tracker kan dan mega fijn zijn om te dragen, omdat je kunt instellen dat je een signaal krijgt als je meer moet bewegen. Zo krijgen wij vaak 10 minuten voordat een nieuw uur begint een trilling als we niet 250 stappen hebben gezet in dat uur. Als je zo’n signaal krijgt dan ga je toch gauw even een extra rondje lopen, drinken halen of even touwtje springen omdat je dat aantal toch wilt halen. Wat je waarschijnlijk ook vaak hoort als mensen het over Fitbits hebben is de 10.000 stappen challenge. Eigenlijk moedigt het merk Fitbit mensen aan om minsten 10.000 stappen per dag te zetten. Kom je daar niet bij in de buurt, dan heb je echt te weinig bewogen die dag. Wat ook grappig is aan de app, is dat je een connectie kan maken met vrienden, familie of collega’s en dat je met elkaar een soort challenge kan doen met als doel wie het meest de 10.000 stappen haalt. Zo kun je op een grappige manier toch bezig zijn met meer bewegen.

5 x Waarom is een Fitbit zo chill op reis?

Als je op vakantie bent of op reis dan beweeg je of juist super veel of juist heel weinig. Als je gaat hiken haal je met gemak die 10.000 en ben je op een zonvakantie, dan chill je misschien net iets te veel. Zo’n activity tracker kan je dan dus motiveren net meer of juist wat rustiger aan te doen. Maar er zijn nog wat redenen waarom wij het zo relaxt vinden op reis:

1. Draag hem in het vliegtuig en beweeg meer

Het is super goed als je in het vliegtuig veel beweegt. Je voorkomt vliegtuig-trombose of extra last van spataderen, maar ook opgezwollen voeten en benen. Als je beweegt kan het bloed in je lichaam gemakkelijker terug naar je hart stromen dan wanneer je gewoon een hele vlucht stil zit. Vandaar dat je dus ook vaak mensen in het vliegtuig ziet rondlopen en zo’n wearable kan je erbij helpen om dat bewegen niet te vergeten. Je hoeft trouwens niet per se rond te lopen, je kunt ook goed op je eigen stoel rek en bewegingsoefeningen doen.

2. Track wandelingen

Je kan natuurlijk hardloopsessies thuis meten, maar als je op reis bent kun je jouw activity tracker ook aanzetten zodra je een stadswandeling gaat doen of toffe hike in de bergen. Je kan dan precies meten waar je allemaal bent geweest, hoe ver je hebt gelopen en hoelang je er over hebt gedaan.

3. Meet je slaap en probeer sneller in een beter slaapritme te komen

Op reis kan je soms slecht slapen. Je bent in een andere omgeving, je kan last hebben van een jetlag. Het is dan soms chill als je je slaap kunt meten en daadwerkelijk ziet hoe slecht of goed het is. Met een Fitbit kun je je slaap gemakkelijk meten en als je één nacht heel weinig slaap hebt gehad, kun je zo gemakkelijker bepalen om de volgende dag sneller naar bed te gaan of jezelf juist even een rustig ochtendje te gunnen.

4. Check of je genoeg water drinkt op reis

Sowieso moet je eigenlijk 2 liter water per dag drinken. Ben je in een super warm land, dan mag je daar gerust meer van maken. Met de app kun je heel gemakkelijk meten of je voldoende drinkt. Je kunt namelijk precies invoeren hoeveel glazen of flesjes je hebt gehad en zo zie je precies of je meer moet innemen of dat je voldoende drinkt. Zo voorkom je uitdroging en irritante dingen zoals hoofdpijn.

5. Je hebt nooit meer het excuus dat sporten op reis lastig is

In de app zijn allerlei trainingen ingebouwd die je waar dan ook kunt doen. Een yoga sessie? Mini workout? Of hardlooprondje? Met een Fitbit kun je dit zo gaan doen en krijg je gerichte sportopdrachten. Enige nadeel is dus dat je nooit meer kunt zeggen dat het lastig was om te blijven sporten op reis, want dit horloge maakt het extreem makkelijk voor je om toch te doen.

Over de auteur

Roëll de Ram
Founder & travelblogger

Hi, mijn naam is Roëll en ik ben de oprichtster van We Are Travellers! Een aantal jaar terug maakte ik mijn eerste backpackreis naar Brazilië, al snel volgde een wereldreis van 6 maanden en inmiddels kan ik niet meer zonder avontuur. Ik woon in Utrecht, maar reis nog meer dan eens de wereld over. Op We Are Travellers deel ik mijn tips voor de wereld met je.

Gerelateerde berichten

Laat een antwoord achter

Je e-mail adres wordt niet gepubliceerd.

Tips voor je vakantie nodig?

Bestel het boek Backpack Bestemmingen!
Daarin vind je de mooiste reizen voor backpackers
(incl. 23 routes en heel veel tips!)

Bestellen