Je kent het wel, als je aan het reizen bent, ben je vaak onderweg en eet je gauw ongezond. Het begint eigenlijk al in het vliegtuig: Vaak zijn er vliegtuig-maaltijden inbegrepen in je ticket, maar dat is vaak niet  het meest gezonde voedsel dat er is. Eten meenemen is dan ook super slim als je gezond wilt blijven eten tijdens je vlucht. Maarja vanuit huis eten meenemen voor in het vliegtuig is natuurlijk makkelijker, dan als je al in het buitenland bent.

Gezond eten op reis en in het vliegtuig is soms lastig, maar zelf eten meenemen is je oplossing

Als je reist is er onderweg niet altijd een supermarkt dicht in de buurt en eenmaal in je ho(s)tel beschik je ook niet altijd over een koelkast om producten koud te houden. Met als resultaat dat je snel grijpt naar makkelijke snacks voor onderweg, die vaak niet zo gezond zijn… Kom je dan uiteindelijk langs een tentje of winkel, dan zijn er helaas veel restaurants of supermarkten waar geen (ruim) aanbod is van gezonde producten. Toch wil dit alles niet zeggen dat je wordt gedwongen om te kiezen voor ongezonde(re) producten. Je kan met wat bewuste keuzes namelijk best voedzaam eten meenemen op reis en in het vliegtuig! Hoe je zorgt voor gezonde (travel) snacks? Dat lees je hieronder!

Meenemen in het vliegtuig & tijdens je reis: 10 gezonde (travel)snacks

Eten meenemen vliegtuig gezonde snacks

1. Verse groenten en fruit

Appels, kiwi’s, cherrytomaten, bananen, radijsjes, paprika, komkommer, selderij sticks en wortels. Al deze verse groenten en fruit zijn hartstikke gezond om mee te nemen voor onderweg. Je kunt ze in kleinere stukjes snijden en handig in een plastic zakje doen of gewoon uit de hand eten. Hartstikke gezond want je krijgt hierdoor snel(ler) je dagelijkse vitamine binnen en vaak is het nog lekker ook! Bovendien mag je al deze producten ook gewoon meenemen in het vliegtuig.

2. Gedroogd fruit

Mocht er geen mogelijkheid zijn om vers fruit te kopen, dan kun je ook voor gedroogd fruit kiezen. Deze variant is helaas wel ongezonder dan verse fruit want het bevat vaak veel meer suikers. Het is echter wel altijd nog een gezonde snack als je het vergelijkt met snoep. Tegenwoordig heb je ook lekkere combinaties van gedroogd fruit met een aantal noten!

eten meenemen vliegtuig edamame Beans

3. Edamame bonen

Misschien ken je ze nog niet, maar deze bonen zijn hartstikke gezond. Ze zijn rijk aan eiwit, ijzer, calcium en omega-3 vetzuren en zijn ook goed vullend. In de supermarkt kun je ze vaak vinden in het schap bij de blik bonen of in de diepvries bij de groenten. Je kunt deze makkelijk in een plastic zakje of bakje doen en meenemen.

4. Gekookte eieren

Heb je een rommelende buik en wil je daar snel van af? Een gekookte eitje eten kan al snel goed doen. Het bevat namelijk eiwitten en vetten die zorgen voor een voller gevoel. Een snack die wel een kleine voorbereiding vraagt, aangezien je ze vooraf moet koken. Als je slim bent, kook je de eieren op het moment dat je de andere snacks voorbereid. Geloof me als jij je eitje opeet en geniet je van die gezonde snack vond je het die paar minuten voorbereidingswerk echt wel waard!

Eten meenemen vliegtuig noten

5. Noten

Noten zijn mijn standaard snack die ik altijd bij me heb in mijn tas als ik op reis ben of in het vliegtuig. Waarom? Het is een super handige snack om mee te nemen want ze blijven ook bij hoge temperaturen houdbaar. Lichtgezout of ongezouten, cashew, amandel of een mix van allerlei. Ze bestaan uit een combinatie van gezonde vetten, eiwitten en vezels en verzadigen. En ze stillen ook nog eens goed de trek.

Om te voorkomen dat noten een ongezonde snack worden kun je de gezondheidsregel aanhouden dat je ongeveer één handje noten per dag goed voor je is. 
Ben je net als mij een echte notenfreak en bestaat het gevaar dat als je er eentje neemt, je meteen de gehele inhoud van de zak op eet? Dit is gemakkelijk te voorkomen door bewust te kiezen voor een kleiner zakje noten. Kies je toch voor de grote zak noten? Dan geef ik als tip de inhoud te verdelen over kleinere zakjes of bakjes. Maak het jezelf makkelijk en voorkom dat noten een ongezonde snack worden.

6. Bars

Vervang een koekje liever door een gezonde mueslireep, granolabar of proteïnebar. Gezonde bars als snack kunnen helaas soms nog wel eens een ‘dingetje’ zijn, want vaak zitten de supermarkttussendoortjes vol geraffineerde suiker en e-nummers. Lees daarom eerst goed de verpakking om een verantwoordde keuze te kunnen maken.

Vliegtuig eten meenemen popcorn

7. Popcorn

Dit wist je misschien nog niet, maar popcorn is een hele verantwoordde optie als snack. Het bevat nog meer antioxidanten dan fruit en groenten en veel vezels. Hierdoor is popcorn door onderzoekers uitgeroepen tot gezondste snack.

8. Rijstwafels

Heb je zin in een knapperige zoute snack? Kies dan in plaats van een zak chips voor rijstwafels. Je hebt ze in alle soorten en maten. Van maiswafels tot multigranen en van één grote verpakking tot handige meeneem zakjes. Rijstwafels zijn heel calorie-arm en dus een perfecte (travel)snack.

Vliegtuig eten meenemen tonijn blikje

9. Een blikje tonijn

Als je denkt dat al het eten uit blik ongezond is, dan zit je fout. Een blikje tonijn is namelijk hartstikke gezond. Het geluk is ook nog dat ze écht niet allemaal saai zijn, maar er allerlei verschillende smaken hebben. Je kunt zo bijvoorbeeld kiezen voor een lekker pittige of mildere variant. Door de combinatie van de lekkere kruiden kun je de tonijn zo met een lepeltje uit het blikje eten. Of als je de knapperige bite mist kun je handig combineren met rijstwafels. Zorg wel dat je een servetje bij de hand hebt, want de olijfolie wil je liever niet op je kleren krijgen.

Eten vliegtuig meenemen hummus

10. Hummus

Hummus is een dip van onder andere kikkererwten, die heerlijk zijn in combinatie met groenten of rijstcrackers. Zo vond ik onderstaand bakje hummus met een aantal rijstcrackers erin. Hartstikke easy voor on to go!

Eten meenemen op reis is dus best makkelijk als je een beetje voorbereid

Zorg dat je een voorraadje van bovenstaande snacks in huis hebt als je op reis gaat of al onderweg bent en je weet zeker dat jij jouw dag altijd gezond doorkomt, waar je ook bent. Ik ben benieuwd wat jouw favoriete snack on the go wordt?! Laat het hieronder weten in een reactie!

> Lees hier meer over wat je wel / niet mag meenemen in het vliegtuig

Over de auteur

Annick
Travelblogger

Als energierijk, avontuurlijk en sportief persoon heb ik een voorkeur voor een actieve en gezonde levensstijl, waarbij ik graag uit mijn comfortzone ga. Ik streef naar het maken van bewuste keuzes om mijn mooiste leven te leven. Ik ben overtuigd dat eruit halen wat erin zit, begint bij door lekker in je vel te zitten. Mijn blogs schrijf ik daarom om jou te helpen en inspireren over hoe je fit en gezond op reis blijft.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie, deel jouw reistips!