Stel je voor, je hebt een jaar lang gespaard voor die heerlijke vakantie naar het buitenland. Je bent je al weken aan het verheugen en eindelijk is de dag daar. Je koffers zijn gepakt en je staat op de luchthaven. En dan gaat het mis, op de borden zie je dat je vlucht vertraging heeft. Wat een frustratie en slecht begin van je trip. We sommen hieronder op wat je rechten zijn bij vliegtuig vertraging.

Wat kun je doen op de luchthaven bij vertraging?

Vaak laat de communicatie vanuit de luchtvaartmaatschappij naar de passagiers te wensen over. Mensen worden in het onzekere gelaten en weten niet wanneer hun vlucht wél zal vertrekken. Ook de reden van de vertraging wordt niet altijd gecommuniceerd. Toch zijn er een aantal dingen die je op de luchthaven kunt ondernemen wanneer je vlucht vertraagd of geannuleerd is. Ga bijvoorbeeld naar een medewerker van de luchtvaartmaatschappij en vraag om verzorging. De luchtvaartmaatschappij is verplicht je te voorzien van eten en drinken wanneer je vlucht meer dan twee uur vertraagd is.

“Toen wij naar Kreta vlogen en meer dan een aantal uur vertraging hadden op Schiphol, kregen we van de luchtvaartmaatschappij tegoedbonnen die we konden gebruiken om eten of drinken te kopen op Schiphol. Onder het mom “Je kan er maar beter het beste van maken”, hebben we de Starbucks geplunderd en met z’n tweeën bijna elk type taartje uitgeprobeerd dat ze verkochten. Ga je uiteindelijk toch vrolijk (oke, en een beetje misselijk… Oeps!) het vliegtuig in!”

Wanneer de vertraging erg lang duurt is men ook verplicht een hotelovernachting te vergoeden. Mocht de luchtvaartmaatschappij dit niet aanbieden, bewaar dan alle bonnetjes van extra gemaakte kosten. Deze kun je achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij!

“Tijdens een vlucht van Havana (Cuba) naar Schiphol bleek dat er geen reddingsvesten aanwezig waren in het vliegtuig. Hierdoor konden we niet vertrekken en waren we genoodzaakt om 1 avond langer in Havana te verblijven. De gehele groep reizigers werd toen met bussen naar een hotel (vijf sterren! – We hadden geluk!)  gebracht waar ontbijt en lunch waren voorzien. Ook werden onverziene kosten vergoed voor een andere vlucht die we moesten omboeken.”

Verder is het ook slim om bewijsmateriaal te verzamelen. Bijvoorbeeld door foto’s te nemen van de borden waarop de vertraging vermeld staat, mocht je later nog een soort aanklacht om opvraag voor vergoeding moeten doen.

Recht op vergoeding bij vertraging

Wat zijn jouw rechten bij vertraging?

De Europese Unie heeft vastgesteld in de Verordening 261/2004 dat passagiers recht hebben op een vergoeding voor het ongemak bij een vertraging van meer dan drie uur. Ook in het geval van een geannuleerde vlucht, omboeking, instapweigering en gemiste aansluiting kun je aanspraak maken op financiële compensatie. Er zijn wel een aantal richtlijnen aan verbonden.

De Verordening 261/2004 is van toepassing op:

  • Alle vluchten binnen de Europese Unie,
  • Alle vluchten die vertrekken vanuit de Europese Unie naar een land buiten de EU
  • Alle vluchten die aankomen in een EU lidstaat en uitgevoerd worden door een Europese luchtvaartmaatschappij

Verder heb je géén recht op een vergoeding als er sprake is van een buitengewone omstandigheid (overmacht). Je kunt hierbij denken aan slecht weer, een staking van de luchtverkeersleiding of terreur dreiging. Dit zijn zaken waar een luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen. In dat geval hoeven ze ook niet te betalen.

Hoe hoog is de vergoeding die je kan krijgen bij vertraging?

De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de afstand van de vlucht:

  • € 250,- per passagier voor alle vluchten tot en met 1.500 kilometer.
  • € 400,- per passagier voor alle vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer.
  • € 600,- per passagier voor alle vluchten van meer dan 3.500 kilometer. Deze vergoeding kan worden gehalveerd als de aankomstvertraging tussen de 3 en 4 uur blijkt te zijn.
Een vergoeding ontvangen

Hoe kun je een vergoeding bij vertraging ontvangen?

Je kan op verschillende manieren je vergoeding ontvangen als je vlucht vertraagd is. Enerzijds kun je zelf een aanvraag doen bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je hebt gevlogen, maar anderzijds kan het ook gemakkelijker en handiger zijn om je aanvraag voor een vergoeding te laten regelen door een derde partij. Onderstaand vind je voor beide opties een voorbeeld.

Optie 1: Je vergoeding direct aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij

We nemen als voorbeeld even KLM, maar dit kun je in feite voor elke luchtvaartmaatschappij vinden. Stel, je hebt met KLM gevlogen en je wilt een teruggave of vergoeding aanvragen. Op de KLM website is dan een lijstje van gevallen te vinden waarin je kunt checken wat je moet doen. Als je KLM-vlucht bijvoorbeeld was geannuleerd of meer dan 3 uur vertraagd had, dan kun je op de KLM website meer informatie vinden maar ook direct een aanvraag tot vergoeding doen. Op de site staat dan ook uitgelegd wat je aan je bericht moet toevoegen aan informatie, zo is het bijvoorbeeld handig om het volgende te noemen:

  • Je referentienummer van eventueel eerder ingediende klachten,
  • Als je werd omgeboekt naar een andere vlucht, het vluchtnummer en de reisdatum
  • Geef aan of het de eerste keer is dat je een verzoek voor een vergoeding indient

De KLM neemt dan direct jouw aanvraag in behandeling, maar om dat snel te laten verlopen is het wel nodig om voldoende en de juiste informatie toe te voegen. Anders zal je aanvraag heel lang duren of misschien zelfs worden afgewezen en dat wil je natuurlijk niet.

In dit geval hebben we KLM als voorbeeld genomen, maar uiteraard hebben alle luchtvaarmaatschappijen dezelfde soort pagina’s en contactformulieren op hun website. Als je deze zoekt kun je in het Nederlands googlen naar “vergoeding vertraging vlucht” in combinatie met de naam van de luchtvaartmaatschappij. Zoek je de regels van een buitenlandse luchtvaartmaatschappij? Dan kun je het best googlen op “Compensation delay flight” in combinatie met de naam van de luchtvaartmaatschappij. Je zult dan vergelijkbare informatie en contactformulieren vinden.

Optie 2: Je vergoeding opvragen via een derde partij 

Het kan een heel gedoe zijn om een vergoeding te krijgen voor een vertraagde vlucht. Daarom zijn er ook andere partijen die je kan inschakelen. Zij zullen dan de aanvraag voor je doen en zorgen dat je de vergoeding krijgt. Een voorbeeld van zo’n derde partij is EUClaim. Zij kunnen je dan helpen om tot 600 euro schadevergoeding te krijgen. Dit kun je gewoon online aanvragen door je vluchtnummer en de reisdatum in te typen. Uiteindelijk zul je wel iets van je schadevergoeding aan EUClaim moeten betalen, maar zij lossen dan wel het probleem voor je op. Het is een gemakkelijkere manier en wellicht ook sneller omdat je zelf geen uitzoekwerk hoeft te doen.

Heb jij wel eens vertraging gehad?

Laat hieronder of op Twitter en Facebook weten wat jouw ervaringen met vertragingen zijn? Heb je er ooit mee te maken gehad en heb je toen een compensatie of vergoeding gehad?

Over de auteur

Roëll de Ram
Owner & Digital Nomad

Hi, mijn naam is Roëll en ik ben de oprichtster van We Are Travellers! Een aantal jaar terug maakte ik mijn eerste backpackreis naar Brazilië, al snel volgde een wereldreis van 6 maanden en inmiddels kan ik niet meer zonder avontuur. Ik woon in Utrecht, maar reis inmiddels vooral als digital nomad de wereld rond. Op We Are Travellers deel ik mijn tips voor de wereld met je.

Gerelateerde berichten

2 reacties

  1. Fank van Streek

    Ik heb recent gevlogen met KLM richting Madrid en dit is een vlucht van ongeveer 3 uur. Ik had hierbij 4 uur vertraging en kwam via een artikel tips tegen waarna ik op deze website terecht kwam. Via de doorverwijzing naar EUClaim heb ik nu een mooie vergoeding gekregen. Dank voor de hulp!

    Beantwoorden
  2. Johan Keurentjes

    Geldt de vergoeding ook voor een geannuleerde binnenlandse vlucht? Die verv agen wordt door een andere vlucht, vanuit een andere luchthaven (200 km verder), en een aankomst, tenslotte, 3,5 uur later dan de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht?

    Beantwoorden

Geef een reactie, deel jouw reistips!