Een jetlag voorkomen, zo doe je dat!

Je moet een lange vliegreis maken, bijvoorbeeld naar een land in Azië, Zuid Amerika of ander continent dan Europa. Grote kans dat je bij aankomst te maken krijgt met een jetlag. Als je naar Azië vliegt gaat de tijd namelijk vaak een aantal uur vooruit, terwijl de tijd juist achteruit gaat als je op vakantie gaat naar Zuid of Noord Amerika. Hoe voorkom je dan toch dat je na een lange vliegreis last krijgt van jetlag perikelen? Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet die je helpen een jetlag voorkomen.

Een jetlag voorkomen

Tips op een jetlag te voorkomen

1. Voorkom een jetlag door ’s nachts te slapen

Het klinkt misschien heel voor de hand liggend, maar zorg dat je tijdens je lange vlucht wakker blijft als het middag is en ga pas slapen als het nacht is. Hetzelfde geldt als je aankomt bij je eindbestemming. Probeer niet ’s middags in slaap te vallen, maar bewaar het voor de avond. Op deze manier wen je namelijk het snelst aan het ritme van je vakantieland en voorkom je een jetlag.

2. Strek je benen tijdens een lange vlucht

Tijdens een lange vlucht zie je heel wat reizigers een rondje door het vliegtuig lopen, zo zorg je ervoor dat je bloed blijft stromen. Als er geen turbulentie is kun je dit ook gemakkelijk een aantal keer doen. Een ander idee is om op je plek een aantal bewegingsoefeningen te doen. Hier knapt je lichaam van op en zo heb je minder kans op jetlag klachten.

3. Drink water en vermijd die jetlag

Wist je dat te weinig drinken het gevoel van een jetlag kan versterken? Zorg daarom dat je tijdens je lange vliegreis voldoende drinkt! Op die manier voorkom je uitdroging en vermijd je een jetlag gevoel. Tijdens lange vluchten krijg je bovendien vaak zoveel water als je zelf wilt en kun je dus meer dan eens een steward of stewardess aanspreken als je drinken op is.

4. Vermijd alcohol & koffie en voorkom je jetlag

Van alcohol en koffie krijg je op de korte termijn meer energie, maar tegelijkertijd kan het ook je jetlag verergeren. Beide dranken zorgen er namelijk voor dat je minder vocht vast houdt en daardoor krijg je meer kans op een jetlag. Onze tip: vermijd dat gratis wijntje in het vliegtuig en kies liever voor een sapje of een glas water in plaats van koffie.

5. Slaap beter op je vakantiebestemming met melatonine

Natuurlijk moet je op passen met medicijnen, maar soms kan het helpen om iets te nemen om wat sneller in slaap te vallen als je eenmaal op je bestemming bent. Een goed en licht middel is bijvoorbeeld melatonine. Dit stofje maakt je lichaam al zelf aan om in slaap te vallen en door iets extra te nemen, val je gemakkelijker in slaap. Zo wen je eerder aan het ritme van je nieuwe bestemming. Melatonine hoeft overigens ook niet door een arts te worden voorgeschreven en vind je gewoon bij een drogist als Etos of Kruidvat. Probeer je juist wakker te blijven? Voorkom dan dat je lichaam melatonine aanmaakt en ga zoveel mogelijk naar buiten als je na je lange vliegreis geland bent.

6. Lekker naar buiten eenmaal op je vakantiebestemming

Als je eenmaal aan bent gekomen op je vakantiebestemming is het aan te raden om niet te gaan suffen of slapen in je hotelkamer, maar is het juist beter om lekker naar buiten te gaan als het nog licht is. De buitenlucht geeft je energie en laat je vervolgens ook sneller wennen aan het ritme van je vakantiebestemming.

7. Zo snel mogelijk acclimatiseren na je lange vliegreis

Probeer zo snel mogelijk te wennen aan het ritme van je vakantiebestemming. Zo voel je je het snelst op je gemak en voorkom je jetlag gevoelens. Het acclimatiseren kun je versnellen door thuis al enigszins volgens de nieuwe tijden te leven, bijvoorbeeld door eerder of juist later naar bed te gaan. Maar ook door je horloge al te verzetten naar de tijd van je eindbestemming kan helpen. Op die manier went je biologische klok namelijk al aan de nieuwe tijd.

8. Niet te vroeg naar bed op je vakantiebestemming

Tot slot is het aan te raden om de eerste 2 dagen niet te vroeg naar bed te gaan op je vakantiebestemming. Als je dat doet, zul je namelijk ook vroeg wakker worden en duurt het langer voordat je in het juiste ritme komt. Al valt hierbij wel op te merken dat in landen in Azie of Zuid-Amerika de dagen soms ook eerder beginnen dan hier in Nederland. Als je daar om 6 uur op staat, is dat soms al laat.

Deze jetlag klachten voorkom je

En welke jetlag klachten voorkom je hierdoor?

Van jetlags schijn je vooral last te hebben als je richting het oosten reist. Dit komt omdat het vooruit gaan van de tijd je interne lichaamsklok het meeste in de war brengt. Voor wie niet weet wat zo’n jetlag met je doet (lucky bastard!), hebben we nog even de meest voorkomende jetlag klachten op een rij gezet: vermoeidheid, desoriëntatie, concentratieproblemen, hoofdpijn, verhoogde prikkelbaarheid, eetproblemen en draaierigheid. Hierbij moet je natuurlijk wel rekening houden dat de een meer last heeft van bepaalde symptomen dan de ander en dat het dus zeker niet zo hoeft te zijn dat ook jij hier mee te maken krijgt.

3 reacties

  1. Yvon

    Het drinken van water is echt een goede. Ik vergeet het echt zo makkelijk! Vooral omdat ik nogal makkelijk en veel slaap in het vliegtuig. Slaappilletjes heb ik nog nooit genomen.

    Beantwoorden
  2. Lars Sang Mo Boom (@larsboom)

    1. Ik moet vooral mijn iPhone weg leggen. Want elke keer als ik door het tijdverschil wakker word ben ik geneigd om dat ding te pakken. 2. Ik gebruik slaappillen die ik in Amerika koop bij de Wallgreens en Safeways. Die werken perfect.

    Beantwoorden

Geef een reactie, deel jouw reistips!