Als je thuis veel aan hardlopen doet, kan het lastig zijn om dat op vakantie vol te blijven houden. Je bent immers op een nieuwe plek, kent daar de fijne hardlooproutes niet en de meeste Nederlanders gaan dan ook nog eens naar warme plekken op vakantie waardoor je in hele andere temperaturen zal moeten sporten. Hoe kun je het hardlopen dan toch volhouden? Je leest het in onderstaande tips!

Rennen op vakantie doe je zo

1. Doe het iets rustiger aan

Omdat je op een nieuwe plek bent, is het sowieso verstandig om het wat rustiger aan te doen. Train iets minder lang, leg minder lange afstanden af of neem iets meer rustdagen tussen je hardloopdagen door. Het is ten eerste vakantie, maar de kans is ook groter dat je het wat langer vol houdt als je jezelf iets minder oplegt.

2. Bepaal van te voren een doel

Hardlopen gaat gemakkelijker, maar wordt vooral ook leuker als je een doel voor ogen hebt! Ben je in San Francisco? Ren dan langs het water naar de Golden Gate Bridge. Ben je juist bij een tropisch strand? Sta dan lekker vroeg op en zorg dat je nog voor de hitte je afstanden hebt gemaakt, ren bijvoorbeeld een aantal kilometers langs het strand. Of geef je op voor een marathon of andere run in het buitenland. Zo denken wij er bijvoorbeeld aan om mee te doen aan een 10 kilometer run in Ijsland als de marathon in Reykjavik is in augustus 2015.

3. Maak geen toeristische wandeling, maar doe de route rennend!

Je kan van het hardlopen ook een grote toeristische attractie maken. Verzin van te voren welke bezienswaardigheden je allemaal wilt zien, bedenk of het qua afstand te doen is en ren er vroeg in de ochtend of juist laat in de avond langs. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden, dat er bij toeristische attracties ook veel toeristen lopen overdag. Maar dat terzijde, stel je eens voor, rennend langs de Eiffeltoren in Parijs en via de bruggen over de Seine terug naar je hotel. Klinkt helemaal goed toch?

4. Neem de juiste ren spullen mee

Hardlopen op vakantie houd je het gemakkelijkst vol als je de juiste renspullen bij je hebt. Ga je naar een bergachtig gebied op vakantie? Dan zul je vaak schoenen nodig hebben die net wat meer grip nodig hebben. Ga je juist naar een warm land op vakantie? Dan zul je luchtigere kleding mee moeten nemen dat beter ademt.

5. Geniet van de afkoeling

Bij vakantie denk je al gauw aan zon, strand, zee of zwembaden. Dat betekent dat je na je hardloopsessie vaak genoeg mogelijkheden hebt om aan het eind een frisse duik te nemen en een paar baantjes te trekken! Toch net wat lekkerder afkoelen dan een frisse douche toch?

Prepare yourself

6. Run with locals

Er zijn heel wat sites waar je locals kunt ontmoeten, denk bijvoorbeeld aan With Locals waar je etentjes kunt regelen bij locals thuis. Maar veel locals doen natuurlijk ook aan sporten, zo wordt elke ochtend in Ho Chi Minh fanatiek door veel Vietnamese vrouwen aan iets wat lijkt op zumba gedaan. Voor hardlopers is er vast ook veel te doen, probeer je dus vanuit je hostel of via een site aan te sluiten bij zo’n hardloopgroep en ontdek met hun een plek als Ho Chi Minh of Bangkok. Dan ontmoet je gelijk nieuwe mensen én je hoeft zelf geen hardlooproute uit te stippelen.

 7. Let op eten en drinken

Op vakantie zijn, brengt ook andere eetgewoontes met zich mee en dat kan weer van invloed zijn op je rengedrag. Als je van plan bent om een ochtend te gaan hardlopen, kun je het best de avond ervoor niet al te zwaar eten of te veel drinken. Let ook goed op je ontbijt en of je dat juist beter voor of na het rennen kan nemen als je in de ochtend op pad gaat.

8. Neem je telefoon mee tijdens het hardlopen

Tijdens het hardlopen op vakantie kom je vaak op bijzondere plekken. Als je een kleine camera hebt of juist een telefoon met camera is het leuk om deze mee te nemen. Zo kun je tijdens het hardlopen een paar leuke selfie’s maken van je runcation, maar ook mooie plekken vastleggen op beeld. Dat motiveert ook weer om meer bezienswaardigheden op te zoeken tijdens je run.

9. Blijf je tijden bijhouden

Als je rent in hete temperaturen, kun je al gauw een vermoeid gevoel hebben en denken dat je grote afstanden hebt afgelegd terwijl dat helemaal niet het geval is. Blijf dus je afstanden en tijden bij houden, zo blijf je uiteindelijk het dichtst bij je renschema thuis.

Jouw tips voor het hardlopen op vakantie?

Heb jij tips voor het hardlopen op vakantie? Laat ze hieronder weten!

één antwoord

  1. Alfons

    Leuk artikel! Op reis gaan mijn hardloopschoenen ook altijd mee, al was het alleen al omdat deze lekker zitten en je toch veel loopt op reis. Maar ik probeer ook altijd te gaan hardlopen, meestal ergens op het strand of in een park. Via m’n telefoon houd ik altijd de tijd en afstand bij, en het is ook altijd leuk om terug te zien waar je precies gelopen hebt :)

    Mooi nieuw logo trouwens!

    Beantwoorden

Geef een reactie, deel jouw reistips!