IJen vulkaan
Niels & Daphne

Bromo vulkaan & IJen vulkaan: Een must voor vulkaanfanaten!

Bij een bezoek aan Indonesië zijn deze twee vulkanen een must: de Bromo vulkaan en IJen vulkaan. De meeste mensen kennen eigenlijk alleen de eerste, maar als je tijd hebt moet je de IJen vulkaan eigenlijk echt niet overslaan. Het waren voor ons absoluut twee van onze hoogtepunten tijdens onze reis door Indonesië. Wij hebben vanuit het hostel (aan de Malioboro-street) waar we in Yogyakarta zaten, deze tour geregeld waarbij we zowel de Bromo als IJen vulkaan bezochten. In totaal was het een 3-daagse tour waarmee we eindigden op Bali.

→ Lees ook: Banyuwangi: de toegangspoort tot de vulkaan

Begin van onze tocht naar de Bromo vulkaan

De tour startte met een pick-up bij ons hostel in Yogyakarta en een busrit van 12 uur lang. Toen we bij ons hostel vlakbij Bromo aankwamen gingen we snel slapen, want 5 uurtjes later zouden we alweer opgehaald worden. Na een kort nachtje kwam om 4.00 AM een jeep ons ophalen, gauw wat warme kleren aan en onze spullen pakken want als eerste stond Penanjakan op de planning. De plek waar het beste uitzichtpunt op de Bromo vulkaan te vinden is. Een aanrader, want vanaf daar was de zonsopkomst fantastisch om te zien! Na zonsopgang zijn we vanaf het uitkijkpunt naar beneden gereden met de jeep en zijn we de Bromo vulkaan opgelopen. Eerst volg je een zanderige weg waarlangs ook allerlei paarden rijden en uiteindelijk kom je bij een trap uit via waar je naar boven kunt. En het uitzicht dat je dan hebt… is misschien nog wel toffer dan vanaf Penanjakan! Zorg dus echt dat je dit niet overslaat.

Bromo vulkaan

Op weg naar de IJen vulkaan!

Na ons bezoek aan Bromo zijn we doorgereden naar de IJen vulkaan, een lange tocht want de busrit duurde nog eens 5 uur. We sliepen die nacht in een hostel wat nog een half uur rijden van de krater af was. Na een kort nachtje, of beter gezegd bijna geen, vertrokken we vanaf ons hostel om 1.30 AM. We moesten eerst nog een half uurtje rijden en toen werden we voor ons gevoel in the middle of nowhere afgezet bij een bospad waar vandaan we verder moesten lopen. We hadden een guide die met ons meeliep, dus wat betreft verdwalen hoeften we niet bang te zijn maar daarentegen was het wel een behoorlijke wandeling. Eerst 1 kilometer van ongeveer 20 graden omhoog, vervolgens nog 1 kilometer van 45 graden vulkaanopwaarts, daarna nog 1 kilometer ‘vlak’ en toen moesten we nog eens 700 meter de krater zelf in… Stel je voor dat je tussen allemaal losse stenen loopt, dus erg snel ga je niet want je moet constant goed uitkijken. Denk daar ook nog even een gasmasker bij, want de gassen die vrij komen bij de IJen vulkaan zijn erg giftig. Toch kwamen we onderweg wel allemaal ‘miners’ tegen die daar iedere dag 2 keer omhoog lopen met manden vol zwavelstenen die wogen tussen de 80 en 120 kilo. Een bizar gezicht, want zij dragen slechts een sjaal als bescherming tegen de giftige stoffen terwijl wij daar met ons gigantische gasmasker zaten.

IJen blue fire

Eenmaal beneden aangekomen in de krater van de IJen vulkaan konden we het blauwe vuur zien. Het was nog steeds donker toen we beneden aankwamen en hadden eigenlijk geen idee hoe het er in het licht uit zou zien. Toen het licht begon te worden zagen we pas hoever we die krater ingeklommen waren en hoe geel alles om het vuur heen was door alle zwavelgassen die er vanaf komen. Ook zagen we een prachtig lichtblauw meer tussen alle rotsen. Als je ooit de kans krijgt, moet je hier echt heen want het was geweldig om te zien. Daarna zijn we weer omhoog geklommen voor een laatste uitzicht en na een hele wandeling terug zijn we uiteindelijk bij de ferry naar Bali afgezet. Een ervaring en 3 dagen om echt nooit meer te vergeten!

ijen blue fire

Prijs voor zo’n tour naar de Bromo vulkaan en IJen vulkaan

Zoals je kon zien hebben wij dus een tour gedaan waarbij we de Bromo vulkaan en IJen vulkaan hebben gecombineerd. Ook hebben we geregeld dat we dus bij de ferry naar Bali werden afgezet. De totale prijs voor de tour (3 dagen, 2 nachten) inclusief het bezoeken van het IJen blue fire was Rp 980.000 per persoon, oftewel zo’n 65 euro.

Tips voor als je naar de Bromo vulkaan & IJen vulkaan gaat

Tot slot nog wat laatste tips voor als je ook zo’n tour gaat maken als je in Indonesië bent:

• Trek warme kleding en stevige schoenen aan, eventueel kan je jassen huren / lenen
  • Neem genoeg eten en drinken mee, je bent lang onderweg
  • Hou er rekening mee dat je bij Ijen nog Rp 50.000 moet betalen voor een gasmasker

Meer lezen over bijzondere plekken als de Bromo vulkaan & IJen vulkaan in Indonesië?

Daphne & Niel hebben ook een ontzettend gaaf stuk geschreven over Hidden Tours in Jakarta, maar lees ook deze tips voor de Gili Eilanden en bekijk hier hoe zij snorkelen bij de Gili Eilanden vonden.