Berggorilla's Oeganda bezoeken
Jolande

Bezoek de Berggorilla’s in Oeganda

Het is regenseizoen. En op zich heeft dat niks te maken met het deprimerende herfstweer wat wij in Nederland kennen, maar de tropische buien in Oeganda kunnen heftig zijn. Het landschap is prachtig groen, alle planten zijn vol in bloei. Maar hier op deze modderige berg, waar ik mij stevig moet vastklampen aan een liaan en een Oegandese gids met een AK47 in zijn hand moest ik toch even slikken dat ik die goeie bergschoenen niet heb meegenomen. Maar hé, ik sta wel mooi even op nog geen tien meter afstand van een groep berggorilla’s: ’s werelds grootste primaten en de meest bedreigde apensoort ter wereld. En dat is het waard!

Berggorilla’s Oeganda

Berggorilla Oeganda

De laatste 800 berggorilla’s in Oeganda

In het hartje van Afrika vind je diep in de bergen de laatste 800 berggorilla’s. Vele oorlogen en het kappen van regenwoud hebben er voor gezorgd dat de populatie van deze prachtige beesten erg gedaald is en de beesten daardoor ook in bedreiging zijn. Wil je deze reusachtige beesten eens in het echt bewonderen en bezoeken (ja, dat wil je!), dan zeg ik: doe het zo snel als je kan! Niet alleen trakteer je jezelf op één van de meest bijzondere ervaringen ooit, daarnaast levert jouw komst ook een bijdrage aan dit regenwoud waardoor deze parken extra beveiligd worden om onder andere het stropen van deze dieren tegen te gaan.

Berggorilla's bezoeken oeganda

Waar kun je berggorilla’s nog bezoeken?

De berggorilla’s zijn te bezoeken in drie aangrenzende landen: Congo, Oeganda en Rwanda. Hoewel het regenwoud van Congo werkelijk waar prachtig moet zijn, is het er helaas niet veilig (voor jou niet en voor de berggorilla’s niet). Gelukkig zijn Rwanda en Oeganda op dit moment stabiele landen waar je op een veilige manier deze bedreigde dieren kan bewonderen! Ikzelf ben in het Bwindi Impenetrable National Park deze dieren gaan bezoeken.

Naar de berggorilla’s in het Bwindi Impenetrable National Park in Oeganda

Helemaal in het zuid-westen van Oeganda, op de grens met Congo en Rwanda, ben ik diep het oerwoud in getrokken. Gepropt in de auto vetrokken wij vroeg in de ochtend toen het nog donker was om aan het eind van de middag aan te komen in de jungle! Tja, het Oegandese verkeer, wat kan ik daarvan zeggen? Iets als een rijexamen en het CBR die je controleert of je kennis over de theorie wel goed genoeg is kennen ze hier niet. Verkeersregels over het algemeen zijn ver te zoeken en laat staan dat je ergens een verkeersbord ziet. In dit land is er één regel en dat is een hele belangrijke om te onthouden: hoe groter je bent, hoe meer rechten je op de weg hebt. In de minibus sjeesden wij dus personenwagens van de weg, maar de grote bussen hebben net zo goed voor een aantal gevaarlijke situaties gezorgd wanneer ze ons van de weg probeerden te duwen. Als je je echter niet bemoeit met de bestuurder (hij is immers de enige die jarenlange ervaring heeft in dit soort verkeer), het vele getoeter op de weg negeert en gewoon rustig naar buiten kijkt via het raampje aan de zijkant, dan word je beloond met een uitzicht waar je u tegen zegt!

Je moet er wat voor over hebben om de berggorilla’s in Oeganda te zien

Als we het laatste dorpje ‘Kabale’ binnenrijden om te tanken voordat we de bergen in rijden, kijk ik mijn ogen uit. Wat is het hier prachtig! Het dorpje ligt ten midden van de groene heuvels. Hier moeten we op! Diep in dat groene woud zullen de berggorilla’s te vinden zijn. Nou, dat hebben we geweten hoor. In de auto waar wij zaten, waren de riemen verdwenen wat er voor zorgde dat we letterlijk met ons hoofd tegen het plafond werden aangeslingerd. De hobbels in de weg waren hier zo heftig dat we spijt hadden dat we geen helm hadden meegenomen. Maar het uitzicht was werkelijk waar adembenemend! Vanuit het kronkelende bergpad konden we diep de vallei inkijken. De verschillende kleuren groen en blauw en de kleine rode huisjes er in zorgde ervoor dat de hoofdpijn van het bonzen niet te erg werd. Toen we een aantal jonge meiden op blote voeten met een stapel hout op hun hoofd de berg op zagen lopen waren we toch blij dat we in deze auto zaten en niet de hitte buiten hoefden te trotseren.

Na een heftige tocht, badderen in het regenwoud van Oeganda

Toen het bijna donker werd kwamen we aan in onze lodge, waar we werden ontvangen met warme natte doekjes om ons op te frissen en jawel: uitzicht op ons eigen regenwoud! En hoewel je van een regenwoud heel erg blij wordt… Na een aantal weken in Oeganda geweest te zijn zonder warm water, bleken wij hier ons eigen warme badje te kunnen vullen! Wow. Badderen in het regenwoud in Oeganda. Wie had dat gedacht. ’s Avonds kregen we een heerlijk drie gangen menu onder het genot van een wijntje en het knetteren van het haardvuur. Vroeg gingen we naar bed toe, voor het eerst zonder klamboe deze keer, want vanwege de hoogte (en dus de kou) kan de malariamug in dit deel van Oeganda niet overleven!

Vroeg opstaan en op zoek naar de berggorilla’s!

De volgende ochtend werden we vroeg wakker gemaakt door onze gids. Opstaan! In het donker werkten we ons heerlijk ontbijtje naar binnen. Met onze lange broek, shirt met lange mouwen, stevige schoenen en DEET over het hele lichaam gespoten konden we vertrekken. Met de auto reden we nog een stukje dieper de jungle in.

Jungle berggorilla's oeganda bezoeken

Met onze gids én een bewaker op zoek naar de gorilla’s van Oeganda

Voordat de tocht begon kregen we eerst een introductie. Hier maakten we kennis met onze groep en onze gidsen. Twee gidsen waren al ’s ochtends vroeg de jungle in getrokken om de gorilla’s te gaan zoeken. Via walkie talkies hielden ze contact met onze gids. Op deze manier probeerde ze te voorkomen dat wij uren door de jungle moesten lopen om de dieren te zoeken. Naast onze gids kregen we een bewaker mee (inclusief AK47) om ons te beschermen tegen loslopende bosolifanten, die gevaarlijk konden zijn. Daarnaast hadden we nog drie lopers mee die ons zouden helpen met lopen. Hoewel dit mij van te voren overbodig leek, was het achteraf gezien toch wel erg handig. We zaten in een groep met zes toeristen. Onze gids vertelde dat er per dag maar maximaal een groep van tien toeristen naar de gorilla’s mocht kijken gedurende een uur. Dit om de gorilla’s zo min mogelijk te storen in hun natuurlijke leefgewoonte. Verder werden we getest of we ziek waren. Gelukkig hadden we geen koorts, anders mochten we ook niet meer omdat we gorilla’s dan konden besmetten!

Wandelpaden door dichtgegroeide jungle

Na een vrij lang, doch interessant praatje gingen we op stap! De wandeling begon simpel, maar al snel werd het wandelpad verruild door dichtgegroeide jungle, aangezien de gids via de walkie talkie te horen had gekregen waar de gorilla’s zaten. Onder het toezicht van prachtige vogels en veel te veel insecten probeerden wij een weg te banen door het oerwoud. Voorop liep iemand met een kapmes die het pad voor ons vrij moest maken. Dit is toch wat anders dan in een safaribusje diertjes spotten! Het had geregend, dus het was behoorlijk glad en al gauw had ik spijt van mijn schoenkeuze. Gelukkig had ik een hele lieve man naast mij, Godfried, die mij met alle liefde wilde begeleiden en telkens mijn hand vast pakte als we naar boven of beneden moesten. Normaal gesproken zou ik dit vriendelijk afgeslagen hebben, maar het was een behoorlijk pittige klim, waardoor het wel noodzakelijk leek. Onze gids had daarnaast stokken voor ons gevonden die we konden gebruiken om onszelf in balans te houden.

Na twee uur, spotten we een zilverrug berggorilla!

Na twee uur lopend, kruipend en springend ons weg gebaand te hebben door de jungle, stonden we op nog geen vijf meter afstand van een zilverrug! Het grootste mannetje van de groep! Rustig zat hij op de grond te genieten van zijn blaadjes. Wat een enorm beest. Toen we een klein stukje doorliepen, zachtjes om de zilverrug niet te storen keken we uit over een stuk oerwoud waar wel 1, 2, 3… 10?! gorilla’s in de bomen zaten. Toen ik iets dichterbij wilde gaan staan voor een mooie foto, gleed ik bijna onderuit in de armen van een enorm vrouwtje wat blijkbaar onder mij zat te chillen. Gelukkig was Godfried daar weer om mij steun aan te bieden! Toen ik op keek zag ik niet alleen vrouwtjes, maar ook baby’tjes! Twee maar liefst. Wat waren die schattig! Eentje ging uit zichzelf een klein showtje voor ons opvoeren, terwijl de rest van de dames gewoon rustig aan het slingeren en eten waren. Het kleine manneke keek ons aan, trommelde daarna op zijn borst, keek ons weer aan, en maakte daarna tijdens het trommelen een mislukt gegrom om ons te imponeren. Vervolgens begon hij wat te slingeren, en uiteindelijk ging hij toch maar weer rustig bij mama zitten.

Op bezoek in de natuurlijke habitat van de gorilla

We hadden een uur de tijd om van deze dieren te genieten en het is werkelijk waar voorbij gevlogen! Het was zo bijzonder om eventjes een stapje in hun leven te mogen wagen. We stonden werkelijk waar midden in het oerwoud waar zij zich op dat moment bevonden. Na een uur was het tijd om afscheid te nemen van deze prachtige beesten. Wat een mooi initiatief van dit regenwoud dat je de beesten wel kan bekijken, maar wel op een zo’n verantwoorde manier. Doordat er niet hordes met toeristen bij de gorilla’s komen, laten ze nog een zoveel mogelijk natuurlijk levenspatroon zien, waardoor de beesten ook in hun natuurlijke habitat in de gaten gehouden en onderzocht te kunnen worden!

Terug naar de lodge

De gids had als afsluiter een heerlijke lunch voor ons meegenomen (met eten wat niet schadelijk was voor de berggorilla’s) die we ergens op een klein open plekje mochten nuttigen. Natuurlijk moesten we wel goed opletten dat we alle troep weer meenamen, zodat de berggorilla’s niet stiekem onze restjes gingen opsnoepen! Nog even naar het bush-toilet en na wat geklauter kwamen we weer terug op de normale weg, waarna we, met prachtig uitzicht op de bergen van Congo en Rwanda, weer terug naar het startpunt konden lopen en vanaf daar met de auto terug konden naar de lodge. Wat een geweldige ervaring!

Oeganda regenwoud

Praktische tips voor als je de berggorilla’s in Oeganda wilt bezoeken

Wanneer je de berggorilla’s in Oeganda wilt bezoeken, moet je een parkfee van 500 dollar (hoogseizoen) of 350 dollar (laagseizoen, regenseizoen) betalen. Ja, dit is helaas heel erg duur. Maar het grootste gedeelte van het geld gaat naar het beschermen van en het onderzoek doen naar het regenwoud. Wij hopen immers dat over tientallen jaren dit regenwoud nog steeds bestaat en de berggorilla’s hier nog steeds een veilige plek (zonder gestroopt te worden) vinden om te leven!

Hou rekening met de kosten (die deels terug gaan naar het regenwoud)

Georganiseerd op reis gaan is altijd erg comfortabel, maar kan helaas wel erg aantikken. Buiten de parkfee worden er nog kosten voor transport, gids en overnachting gerekend. Via de Bradt Guide van Uganda of via de Lonely Planet van East Africa, kom je achter organisaties die een trip aanbieden. De echte avonturier kan echter ook backpackend op weg gaan (hou wel rekening met een extra reisdag om vanaf Kabale het park in te komen). Daarnaast zijn er in Oeganda ook veel betrouwbare net-opstartende safari organisaties die reizen op maat aanbieden en vaak erg goedkoop zijn! Een voorbeeld is Your Way Tours, te bereiken via hun hostel Villa Katwe in Masaka, of via de website http://www.villakatwe.com/. Deze organisatie maakt reizen op maat! Overleg wat de mogelijkheden zijn! Als je tijd hebt kan je de berggorilla’s bezoeken en in hetzelfde weekend ook nog de tree climbing lions spotten op de ishasha plains in Queen Elizabeth National Park. De enige plek waar je leeuwen in een boom zal aantreffen! Een unieke ervaring.

Heb je niet genoeg budget voor een berggorilla trekking? Ga chimpansees spotten!

Wel heel enthousiast geworden, maar helaas toch niet het budget om voor de parkfee voor de berggorilla’s te betalen? Je kan ook chimpansees spotten in Kibale Forest National Park. Samen met een gids rondlopen tussen deze schattige apen. Niet zo groot als de berggorilla’s, maar dat maakt het niet minder leuk om naar deze grappige beesten te kijken!

Meer lezen over Oeganda en andere must do’s naast het zien van berggorilla’s?

Hier is nog een artikel te vinden over Oeganda, waarin meer wordt beschreven over rondreizen in dit land: Backpacken in Oeganda. Je leest er over andere highlights, maar vind er ook praktische trips en ervaringen in terug!